Mighty Mekong - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Kim Mutsaers - WaarBenJij.nu Mighty Mekong - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Kim Mutsaers - WaarBenJij.nu

Mighty Mekong

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

05 Maart 2013 | Laos, Luang Prabang

Hallo iedereen! De eerst week zit er alweer bijna op, dus ik dacht: misschien is het tijd voor een verslag... :-P
Afgelopen donderdag zijn we vertrokken vanuit Schiphol naar Singapore, waar we over moesten stappen voor Chiang Mai, Thailand. Vluchten zijn redelijk goed gegaan. Geen vertraging (het duurt toch al lang zat) en geen hevige turbulentie (altijd fijn als dat uitblijft). De eerste vlucht duurde zo'n dertien uur. Bijna drie uur om bij te komen en dan de tweede vlucht van zo'n twee en een half uur. Gelukkig was het hotel in Chiang Mai maar 20 minuten rijden.
We reizen met een kleine groep van 11 mensen via Djoser. Voornamelijk oudere mensen (lees: gepensioneerden), maar wel met allemaal veel reiservaring.
De rest van de groep ging al meteen enthousiast mee met een tempeltocht door de stad, ongeveer twee uur nadat we in het hotel aankwamen. Wij jonkies hebben echter een powersleep ingelast en zijn wat later in de middag de buurt gaan verkennen. 's Avonds meegeweest met de groep voor het avondeten bij een leuk restaurantje aan de rivier en nog een beetje over de Night Market geslenterd.

Inmiddels is het zaterdag... 's Ochtends staat er een bezoek aan de tempel Wat Phratat Doi op het programma. Een klein stukje vanuit de stad de bergen in, zo'n drie kwartier rijden, maar mijn maag heeft er moeite mee.
Na het bezoek aan de tempel halen we de groepsgenoten op die niet meegegaan zijn om verder te rijden in de richting van Chiang Khong. Onderweg maken we een aantal stops. We bezoeken een cashewnotenplantage. Leuk.
We lunchen vlakbij de witte tempel van Chiang Rai en bekijken de tempel na het eten. Een hele mooie tempel die nog niet helemaal af is. Een Thaise architect maakt er zijn levenswerk van en het resultaat mag er wezen!
Als laatste bezoeken we een aantal stammen die een flinke tijd geleden vanuit Birma naar Thailand zijn gevlucht en daar nog steeds leven, waaronder de Longnecks. Fascinerend om te zien, maar je voelt je een beetje beschaamd om daar in het wilde weg maar foto's van te nemen.
Uiteindelijk komen we aan in Chiang Khong, een stadje wat dicht bij de grens met Laos is. Dit maakt het weer makkelijker voor de dag erna.

Mekong
De volgende ochtend hoeven we dus niet heel vroeg op. De grenspost van Thailand is vlakbij. We moeten dan met een bootje de Mekong oversteken en aan de andere kant zijn we in Laos en moeten we met z'n allen een visum gaan regelen. Gaat op zich redelijk vlot. In de tussentijd wissel ik geld en na een korte stop in het grensdorpje stappen we in een longtailboat waar we hele dag (en de volgende dag) op zullen vertoeven en van het uitzicht op en rond de Mekong mogen genieten. Onderweg word er gestopt bij een dorpje langs de rivier. De bevolking van Laos is een mengelmoes van Thai-volkeren een flink aantal minderheidsgroeperingen. Dit dorpje is dus zo'n minderheidsgroepering.
Net als bij de Longnecks voelen we ons niet echt op ons gemak en keren we alweer snel terug naar de boot.
Gelukkig overnachten we niet op de boot! Dit doen we in het plaatsje Pak Beng, waar we in een hotel slapen waar beperkt electriciteit is. Deze is dus nog niet aangeschakeld als we aankomen... Is vanzelf goedgekomen. Alex en ik ontdekken een Indiaas restaurant waar we kunnen eten. Goede keus! :-)
De volgende dag dus weer op de Mekong. Onderweg weer gestopt bij een dorpje en later nog bij de grotten van Pak Ou. De geschiedenis van deze grotten gaan heel ver terug, maar ze worden nu voornamelijk gebruikt als begraafplaats voor afgedankte boeddhabeelden.
Einde middag komen we aan in Luang Prabang. Hier hebben we even een paar dagen rust. 's Avond heerlijk gegeten in de Night Food Market!

Luang Prabang
De oude koningsstad staat met het hele centrum op de werelderfgoedlijst van Unesco. Het voormalige paleis huisvest nu een museum en er zijn ontelbaar veel tempels. Vandaag hadden we bedacht daar zoveel mogelijk van te gaan zien! Dat is redelijk gelukt.
Het vermelden waard zijn de tempels die op de heuvel van Phou Si liggen. Bovenop de heuvel heb je een mooi uitzicht over de stad. Een flinke klim naar boven, maar die wordt beloond. Op de terugweg kwamen we terecht op een schoolterrein voor monniken. Oranje gewaden overal om ons heen...
Daarnaast is de Wat Xieng Thong (mozaiek-tempel) ook zeker het vermelden waard. Redelijk groot complex waarbij de gebouwen met mozaiek zijn versierd.
Vanavond waarschijnlijk weer naar de Night Food Market, morgenavond hebben we een kookles op het programma staan!
Tot snel!