Hiking - Reisverslag uit Hoscheiderdickt, Luxemburg van Kim Mutsaers - WaarBenJij.nu Hiking - Reisverslag uit Hoscheiderdickt, Luxemburg van Kim Mutsaers - WaarBenJij.nu

Hiking

Door: kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

27 November 2013 | Luxemburg, Hoscheiderdickt

Na een rit van zo'n 4 1/2 uur komen we in de middag aan in Hoscheid, een klein plaatsje (zeg maar gerust 'gehucht') in de Luxemburgse Ardennen. Het hotel waar we verblijven word gerund door een Belgisch/Nederlands stel en bij binnenkomst worden we dan ook blij in het Nederlands begroet. Prima.
Onze spullen op de kamer gedropt en meteen een kijkje gaan nemen in het dorp. Daar waren we snel uitgekeken... er is hier echt niets te doen!
In de lobby van het hotel staat wat informatie over wat er in de omgeving en door het hele land heen te doen is. Even kijken wat we morgen willen gaan doen.
Avondeten in het hotel. Weinig alternatief in de buurt, maar dat geeft niet. Ruime keus in vis, vlees en zelfs een aparte 'wildkaart'. De keus valt bij ons op de mixed grill en de wilde zwijnfilet. Goed gegeten.

De volgende ochtend om 8:00 op. Op het gemakje aankleden en een stevig ontbijt naar binnen werken, want er staat een flinke wandeling op het programma. Om 10:18 pakken we de bus richting Diekirch om daar over te stappen voor de bus naar Vianden, waar we iets over elven arriveren. Onze wandeltocht begint op een ander punt dan waar wij zijn uitgestapt, dus we proberen de route iets verderop op te pakken. Dat lukt en we zijn daarmee almeteen aan het klimmen langs een smal pad overladen met losse bladeren wat vlak langs een steile afgrond loopt... En dat zo'n 10 kilometer. Gelukkig zijn niet alle paden zo smal en steil, maar het is wel continue klimmen en dalen en op sommige plekken zijn we met handen en voeten gekropen bijna. Het is het allemaal waard! Je begint met een mooi zicht op de chateux van Vianden, deze blijven vanuit verschillende hoeken zien de hele wandeling. Later lopen we midden in de bos, waar we werkelijk niemand zijn tegengekomen en worden we getrakteerd op mooie uitzichten, een uitkijkhuisje, een schattig kerkje. We komen ook langs een stuwmeer en door nog een stuk bos krijgen we uitzicht op de stuwdam.
Uiteindelijk doen we over deze wandeling ruim vier uur! Helaas redden we het niet meer om het chateux te bezoeken, maar we zijn veel te blij dat we van die smalle paadjes af zijn.
Bij het busstation komt onze bus er meteen aan. Hetzelfde gebeurt bij Diekirch en zo zijn we in rap tempo weer bij het hotel.