En nog eens hiken! - Reisverslag uit Hoscheiderdickt, Luxemburg van Kim Mutsaers - WaarBenJij.nu En nog eens hiken! - Reisverslag uit Hoscheiderdickt, Luxemburg van Kim Mutsaers - WaarBenJij.nu

En nog eens hiken!

Door: kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

30 November 2013 | Luxemburg, Hoscheiderdickt

Na onze hiketocht in de omgeving van Vianden woensdag, de avond lekker rustig besteed in het hotel. Lekker gegeten (varkenshaas met brie en gebakken forel met amandelen) en alvast een beetje kijken wat we de volgende dag willen gaan doen.

Donderdagochtend weer om 8:00 eruit om op het gemakje aan te kleden en te ontbijten. Uiteindelijk is de keus gevallen op een wandeltocht in de omgeving van Esch-sur-Sure. De avond ervoor al een beetje uitgezocht hoe er te komen en na een stevig ontbijt en een kopie van de wandeltocht verkregen bij de receptie, zitten we weer om 10:18 in de bus richting Ettelbruck. Tot de eindhalte dit keer.
Bij Ettelbruck Gare missen we net de aansluiting en de volgende bus gaat pas over een uur... Niets aan te doen, we gaan gewoon bij een barretje op de hoek een theetje drinken en storten ons daarna in de chaos die ontstaat bij het station zodra er bussen verschijnen. Het is namelijk zo dat er zo'n 10 bussen op hetzelfde tijdstip moeten vertrekken terwijl er maar plaats is voor twee. De bussen blijven allemaal achter elkaar staan, dus de mensen gaan in de bussenrij op zoek naar hun bus, schieten hierbij voor vertrekkende bussen langs en dat soort taferelen. Gelukkig staat onze bus vooraan en met een half uurtje zijn we op onze bestemming: Esch-sur-Sure. Nu toeristisch uitgestorven, in het vakantieseizoen waarschijnlijk een drukte van jewelste.
We beginnen met onze wandeltocht en merken meteen dat deze niet staat aangegeven, dus dat wordt goed lezen! Gelukkig is ie in het Nederlands en is de tocht niet al te moeilijk dus dat scheelt weer.
Eerst lopen we een stuk terug uit de richting waar we vandaan kwamen. Langs een vrijwel uitgestorven camping en op een gegeven moment door een tunnel en een stuk langs de grote weg... Op een best wel breed graszoom, maar prettig wandelen is dit niet. Na een paar minuten is er een weg die steil omhoog gaat en zich verwijdert van de grote weg en daar worden we blij van. De weg gaat dus omhoog, loopt een stukje langs een veld en gaat daarna het bos in. Ook hier is het pad weer overladen met blaadjes en hier en daar wat modderig, maar bij lange na niet wat we de dag ervoor hebben beleefd.
Mooie brede weg door het bos, langs een beek en met een uurtje anderhalf staan we weer in het dorp, vlakbij de camping. Het dorp heeft ruïnes van een kasteel die vrij toegankelijk zijn, dus die besluiten we nog te gaan bekijken. Steile weggetjes omhoog en vanwege de motregen die af en toe valt is het uitkijken geblazen dat je niet uitglijdt over de rotsen die hier en daar uitsteken. Mooi uitzicht over het dal vanaf het kasteel. Ook de ruïne zelf is leuk om doorheen te lopen. Aan de andere kant bekijken we de uitkijktoren en uiteindelijk hebben we om 16:45 de bus terug naar Ettelbruck. In Ettelbruck nog even op zoek naar een pinautomaat. Om 18:15 hebben we de bus richting het hotel en gaan we daar alweer voor de laatste keer dineren, want de volgende ochtend checken we uit.

Vrijdagochtend wederom om 8:00 eruit. We moeten voor 11:00 uitchecken, maar besluiten dit een uurtje eerder te doen en de wandeltocht in het dorpje zelf, de Klangwanderweg, nog te lopen. Deze wandeltocht van 6,5 km heeft onderweg een aantal 'instrumenten' waar men muziek op kan maken. Deze zijn bedacht door een aantal kunstenaars en bestaan zo'n beetje allemaal uit hout, klinknagels, tegels e.d. Erg leuk gedaan. De bosweggetjes zijn een beetje smal en modderig, maar het is redelijk te doen en tegen half 1 zijn we weer terug bij het hotel, verwisselen we onze modderige schoenen en gaan we op weg naar huis. Terwijl we bezig zijn met onze schoenen, zijn we de eigenaar van het hotel zijn hoofd naar buiten steken en vraagt ons wat we van de wandeling vonden!
Op het gemakje naar huis gereden en onderweg lekker geluncht. Uiteindelijk waren we rond 18:00 thuis. Het ging weer veel te snel voorbij allemaal!