Groothertogdom Luxemburg - Reisverslag uit Luxemburg, Luxemburg van Kim Mutsaers - WaarBenJij.nu Groothertogdom Luxemburg - Reisverslag uit Luxemburg, Luxemburg van Kim Mutsaers - WaarBenJij.nu

Groothertogdom Luxemburg

Blijf op de hoogte en volg Kim

13 Augustus 2012 | Luxemburg, Luxemburg

Lekker een weekendje weg geweest naar Luxemburg, een landje waar een heleboel mensen aan voorbij gaan onderweg naar zuidelijker bestemmingen. Zonde! Want het is zeker de moeite waard om er eens een kijkje te nemen.

Vrijdagochtend, 10 augustus, zijn we met de auto op weg gegaan in de richting van Antwerpen / Brussel. Vervolgens in de richting van Namen en vlak daarna verschijnt Luxemburg al op de bordjes. Rond Antwerpen hebben we last van verkeersdrukte en net voorbij Namen staan we zo'n twee uur vast in een file vanwege, wat achteraf bleek, wegwerkzaamheden. Al met al komen we tegen de avond aan in ons hotel net buiten Luxemburg-stad, in de buurt van het vliegveld en hebben we er bijna dubbel zolang over gedaan dan de bedoeling was. Dat kan de pret niet drukken! We lopen een beetje rond in de buurt van het hotel, eten wat en maken een kleine planning voor de volgende dag: de stad bekijken!

Zaterdagochtend vertrekken we met de Luxemburgse streekbus naar de binnenstad van Luxemburg-stad. We stappen uit in de buurt van het centraal station en lopen in de richting van de oude binnenstad wat iets verderop ligt. Onderweg scoren we croissantjes en schnecke (een soort koffiebroodje) en lopen we richting de oude binnenstad.
Het oude centrum en het nieuwere centrum rondom centraal station zijn beiden gebouwd op een heuveltop en worden met elkaar verbonden door een aantal bruggen. De vallei ertussen hoort echter ook bij de stad en is een soort stadspark geworden. Terwijl we over de brug naar de oude binnenstad lopen zien we een weg naar beneden lopen en besluiten die te nemen om een kijkje te nemen in de vallei.
De vallei is dichtbegroeid met bomen en er loopt een klein stroompje doorheen. Op sommige plaatsen zijn er meerdere niveaus te bewandelen en kun je dus kiezen of je verder wilt lopen op het niveau waar je al loopt of verder naar beneden of weer terug naar boven wilt. Erg indrukwekkend om te zien hoe het allemaal gebouwd is. Pluspunt is dat de toeristen hier ook niet zo massaal rondlopen als boven in het oude stadscentrum.
Op een gegeven moment komen we bij een stuk oude stadsmuur vanwaar we over het plein van een kerk naar de andere kant van de vallei komen en daar de weg naar boven vervolgen. Zo komen we uiteindelijk uit in het oude stadscentrum waar we meteen struikelen over de hordes toeristen die er rondlopen.
We lopen hier ook weer rond en zien dat er een straattheater-festival aan de gang is. Het is ontzettend druk en dat benauwd ons een beetje. Het oude stadsdeel hebben we al snel gezien en gaan dan weer terug naar het deel rondom centraal station. Hier sluiten we de dag af met een etentje op een gezellig terras.

Voor de zondag hadden we in eerste instantie ook Luxemburg-stad op het programma staan, maar we hadden het idee dat we het meeste al wel gezien hebben en dat we geen volledige zouden kunnen vullen daar. Bovendien heeft het land meer leuke plekjes om te bezoeken!
Uiteindelijk besluiten we de kerk en abdij van St. Willibrordus in Echternach te gaan bekijken. Hiervoor moeten we eerst naar het centraal station om daar op een andere bus te stappen naar Echternach. De bus doet er ongeveer een uur over en stopt hier en daar in schattige dorpjes langs de provinciale weg.
Echternach is een lief stadje wat als grootste trekpleister voornoemde kerk en abdij. In het plaatselijke VVV vinden we een wandelroute door de stad. Deze voert ons door de kerk, het abdijmuseum, het stadspark, torens van de oude stadsmuur die omgetoverd zijn tot woningen en nog een kerkje.
In de buurt zijn heel veel campings en er lopen dan ook heel wat toeristen rond. Met het mooie weer en bomvolle terrasjes geeft het een gezellige sfeer!
Einde middag pakken we een (overvolle) bus weer terug naar de hoofdstad. Terug daar doen we nog een poging tot oude binnenstad bewandelen en deze is zeker een stuk minder druk dan de dag ervoor. Hier eten we ook wat en nemen de bus weer terug naar het hotel.

We hoeven pas om 12 uur uit te checken uit het hotel! Dat geeft ons in ieder geval genoeg tijd om lekker uit te slapen de tas weer in te pakken. Einde ochtend vertrekken we weer richting Nederland. Een andere route dan de heenweg, om weer de dezelfde knelpunten te vermijden... De route over Luik en Maastricht en einde middag zijn we weer in Rotterdam en kunnen we terugkijken op een heerlijk weekendje weg!
Morgen weer werken... :-(