Laatste dagen in Cambodja - Reisverslag uit Vlaardingen, Nederland van Kim Mutsaers - WaarBenJij.nu Laatste dagen in Cambodja - Reisverslag uit Vlaardingen, Nederland van Kim Mutsaers - WaarBenJij.nu

Laatste dagen in Cambodja

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

21 Maart 2013 | Nederland, Vlaardingen

Siem Reap en Phnom Penh
De laatste dagen van de vakantie spenderen we in Cambodja. We hadden al wat tempels van Angkor gezien, dus de tweede dag in Siem Reap gaan we het stadje een beetje verder verkennen. Dat hadden we natuurlijk al een beetje gedaan, we hadden een aantal night markets al bezocht.
Op de hoofdweg (Sivathastreet), zit een bakerij genaamd The Blue Pumpkin, waar we willen ontbijten. Op de bovenverdieping is een loungegedeelte met ligbanken en tafeltjes alsof je ontbijt op bed eet. Geweldig!
Daarna een beetje over de dagmarkt gelopen en 's avonds terug naar de night markets. Een beetje verwarrend, want de stad telt maar liefst drie night markets en nog een artistic market wat eigenlijk hetzelfde idee is...
De volgende dag gaan we naar Phnom Penh, onderweg stoppen we onder andere bij een plaatsje dat bekend staan om de tarantula's, zowel levend als gefrituurd. Mensen lopen daar met zo'n levend geval in de hand rond en plaatsen 'm dan op de nietsvermoedende, toevallig langslopende toerist. Super! Ik blijf op afstand.
Halverwege de middag komen we in de hoofdstad van Cambodja, Phnom Penh. Deze doet meer hoofdstad-achtig aan dan Vientiane en dat zit 'm vooral in het straatvuil wat alom vertegenwoordigt is. Het ruikt op een heleboel plekken onfris en het oversteken van de straat is elke keer weer een avontuur. Zonder kleerscheuren bereiken we de centrale markt, wat gevestigd is een art-deco gebouw. Daarachter ligt een vrij nieuwe, overdekte shopping mall. Daar nemen wij een kijkje. Leuk. Beetje ander beeld dan wij hebben bij een warenhuis, maar wel leuk om te zien. Skatebaan en bioscoop zitten op de bovenste verdieping en er zitten onzettend veel eettentjes.
De dag erna hebben we ter vrije besteding. Dit is meteen ook de laatste volle dag van onze vakantie. Ook hier zit een filiaal van The Blue Pumpkin, inclusief ligbedden. Onderweg komen we een tuktukrijder tegen die engels had geleerd van een australier en daardoor ook echt klonk als een australier. Hij laat ons de stad een beetje zien en zet ons uiteindelijk af bij het Nationaal museum. Daar gaan we nog even in. Mooi museum in een mooi gebouw. Niet te groot. Veel beelden uit de tempels die we in Angkor gezien hebben.
Het laatste avondmaal is met de hele groep bij restaurant Frizz, opgezet door een Nederlander. Mooie afsluiter van de vakantie.
De volgende dag gaan we rond 15:00 richting airport. Sommigen in de groep gaan nog dingen ondernemen, maar wij vinden dat een beetje dwangmatig. Het word sowieso een lange dag, dus lekker rustig aan doen! Rond 18:00 vliegen we naar Singapore. Daar hebben we weer zo'n 3 uur aan overstap tijd. Onze vlucht naar Amsterdam vertrekt vanaf een andere terminal waarvoor we de Skytrain moeten nemen. Dit zijn een soort metro-achtige treinen die heen en weer rijden tussen de verschillende terminals. En deze terminals liggen een flink eind uit elkaar. Leuk om gezien te hebben. Als het tijd is om te boarden staat er nog helemaal geen toestel. Later word omgeroepen dat er een ander toestel gehaald is en dat we met een vertraging van ongeveer een uur vertrekken. Dertien uur later zijn we op Schiphol en dan loopt het tegen een uurtje of 8:00.
Het was weer een onvergetelijke reis met veel mooie natuur en veel tempels, vriendelijke mensen en chaotisch verkeer.