Culturele ervaringen - Reisverslag uit San Pedro, Guatemala van Kim Mutsaers - WaarBenJij.nu Culturele ervaringen - Reisverslag uit San Pedro, Guatemala van Kim Mutsaers - WaarBenJij.nu

Culturele ervaringen

Door: kimmutsaers

Blijf op de hoogte en volg Kim

10 Februari 2012 | Guatemala, San Pedro

Inmiddels zijn we grens overgestoken met Guatemala. Hieronder onze belevingen van de afgelopen dagen.

Dinsdag, 7 februari
Een vrije ochtend in San Cristobal de las Casas. De groep is een boottocht aan het maken door een kloof, waar we geen zin in hadden. We vinden het stadje en haar marktjes leuker!
´s Middags een bezoek aan de indianendorpjes Chamula en Zincatan. Chamula is bijzonder omdat het een eigen rechtsysteem heeft. Alles wordt binnen de gemeenschap geregeld zonder tussenkomst van de Mexicaanse autoriteiten. Bij aankomst was er een opstand op het centrale plein vanwege de maandelijkse toelage die niet aan de vrouwen was uitgekeerd. Binnen een uur stonden er honderden vrouwen en kinderen te demonstreren. Terwijl dit buiten aan de gang is bezoeken wij de kerk, waar ik op zich al een heel verslag aan zou kunnen wijden, maar ik hou het op een korte omschrijving. De kerk heeft geen banken en geen priester is aanwezig. Er staan beelden van beschermheiligen aan de wand opgesteld waar de mensen direct bij kunnen bidden met kaarsen. De hele vloer ligt bezaaid met pijnboombladeren en kaarsen staan overal en er zitten complete families op de grond te bidden. Heel erg levendig. Er mochten helaas geen foto´s van genomen worden omdat men gelooft dat je dan de ziel afneemt van de mensen. Er worden ook wel eens offeringsrituelen van kippen uitgevoerd, maar niet toen wij er waren.
In de tussentijd dreigt de opstand buiten uit de hand te lopen en grijpen de dorpsautoriteiten in. Deze wachten echter tot de toeristen zijn vertrokken.
Hiervan bekomen bezoeken we een buurdorpje.Ook indianen, maar een minder strenge gemeenschap. We maken hier kennis met zwarte tortillas, gemaakt van zwarte mais. Deze worden gevuld met gemalen pompoenzaad en witte bonen. Erg lekker!

Woensdag, 8 februari
De grens met Guatemala overgestoken. We verblijven die avond en nacht bij een gastgezin. Carmelita en haar kinderen Juan en Paola delen met ons de avondmaaltijd en na het ontbijt de volgende ochtend worden we weer teruggebracht bij het centrale afspreekpunt. Dochter Paola neemt ons nog mee de lokale markt op voor boodschappen.
Een leuke ervaring!

Donderdag, 9 februari
Vandaag de beroemde indianenmarkt van Chichicastenango bezocht. Een erg drukke, overlopen walhalla van souvenirkraampjes. Je kijkt je ogen uit naar alle maya´s die ook hun inkopen doen op de markt.
´s Middags wonen we een algemeen maya-ritueel bij op de begraafplaats. Een leuk, indrukwekkende en vooral spirituele beleving.
Begin avond komen we aan in San Pedro, een dorpje aan het meer van Atitlan, na een boottocht van 40 minuten. Stroomstoring wat later op de avond vanwege het onweer wat tussen de bergen bleef hangen. Reparatie hiervan heeft tot de volgende ochtend geduurd...

• 13 Februari 2012 - 01:48

Daisy:

Hey Kim,

Wat onwijs leuk om over jullie ervaringen te lezen. Ik krijg er reiskriebels van! ;-)

Veel plezier daar, geniet-se en groetjes aan je moeder.

XX

• 16 Februari 2012 - 08:39

Jeroen:

Hey Kim, leuk om je reisverslagen te lezen! Ik beleef alles opnieuw, omdat ik een aantal jaren geleden dezelfde reis gemaakt heb. Gaaf hoor dat jullie dit doen! Veel plezier en geniet ervan!

• 01 Maart 2012 - 14:41

Paul:

Heerlijk, een demonstratie. Live entertainment op je vakantie.